DJI sa spojilo s nepálskou spoločnosťou pre dronové služby Airlift, produkčnou spoločnosťou 8KRAW a certifikovaným horským sprievodcom Mingma Gyalje Sherpa, aby uskutočnili prvé úspešné testy doručenia dronom na Mount Evereste (Mount Qomolangma). Tento historický úspech, dokončený v apríli, ukazuje výnimočné schopnosti dronu DJI FlyCart 30, ktorý dokáže prepravovať náklady s hmotnosťou až 15 kg aj v extrémnych nadmorských výškach a nepriaznivých podmienkach na Mount Evereste. Počas testov boli tri kyslíkové fľaše a 1,5 kg ďalších zásob prepravené z Everest Base kempu do Kempu č. 1 (5 300 - 6 000 m n. m.). Na spiatočnej ceste dron preniesol odpad.
"Na konci apríla náš tím začal prelomový projekt, ktorý má zlepšiť bezpečnosť a efektivitu pri čistení Everestu,"uviedla Christina Zhang, riaditeľka korporátnej stratégie DJI. "Sme nadšení, že náš DJI FlyCart 30 túto úlohu zvládol. Schopnosť bezpečne prepravovať vybavenie, zásoby a odpad pomocou dronu má potenciál zmeniť logistiku horolezeckých expedícií na Evereste, uľahčiť čistiace práce a zvýšiť bezpečnosť všetkých zúčastnených."
Po prvýkrát sa dronom úspešne podarilo dokončiť obojsmernú prepravu vybavenia a odpadu medzi Everest Base kempom a Kempom č. 1. Tieto tábory sú oddelené ľadopádom Khumbu, jedným z najnebezpečnejších úsekov výstupu. Hoci by helikoptéry teoreticky mohli urobiť to isté, používajú sa len zriedka kvôli vysokým rizikám a nákladom.
Pred začatím doručovacích letov DJI inžinieri zohľadnili extrémne enviromentálne výzvy Everestu, vrátane teplôt od -15° do 5°C, rýchlosti vetra až 15 m/s a nadmorskej výšky nad 6 000 m n. m. Následne boli vykonané dôkladné testy DJI FlyCart 30, vrátane testov vznášania, odolnosti proti vetru, nízkej teploty a nosnosti s postupne ťažšími nákladmi.
Tradične bola zodpovednosť za prepravu zásob a čistenie odpadu na Evereste na pleciach miestnych šerpov, ktorí musia cez ľadopád prechádzať až 30-krát za sezónu, aby prepravili zásoby ako kyslíkové fľaše, plynové nádoby, stany, jedlo a laná.
"Musíme každý deň prejsť ľadopádom 6-8 hodín," povedal Mingma Gyalje Sherpa, horský sprievodca spoločnosti Imagine Nepal. "Minulý rok som stratil troch šerpov. Ak nemáme šťastie alebo nepríde ten správny čas, môžeme tam stratiť život."
Nebezpečný výstup cez ľadopád Khumbu sa zvyčajne uskutočňuje v noci, keď sú teploty najnižšie a ľad je najstabilnejší. Nemodifikovaný dron dokáže preniesť 15 kg medzi tábormi za 12 minút na obojsmerný let, či už cez deň alebo v noci. Drony od DJI majú zmierniť náročnosť práce šerpov, ktorí opakovane riskujú život pri prechádzaní nebezpečným ľadopádom Khumbu.
Každý horolezec údajne zanecháva na Evereste 8 kg odpadu a napriek čisteniu zostáva na jeho svahoch množstvo ton odpadu. Ak technológia dronov môže zmierniť túto záťaž pre čistiace tímy, DJI je pripravené pomôcť. DJI FlyCart 30 môže efektívne prepravovať odpad z hory, čím znižuje počet ciest, ktoré musia šerpovia absolvovať cez ľadopád Khumbu.
Lezecká sezóna na Evereste je obmedzená na Apríl a Máj a ďalšie aktivity a testovanie dronov sú po zvyšok roka obmedzené kvôli nepriaznivému počasiu. Avšak vďaka nedávnym úspešným skúškam uzavrela Nepálska vláda zmluvu s miestnou spoločnosťou pre dronové služby na zriadenie doručovacích operácií dronmi na južnej strane Everestu od 22. Mája.
Nasadenie doručovacích dronov vo vysokohorských oblastiach nielenže zvyšuje bezpečnosť a efektivitu v týchto náročných prostrediach, ale tiež zdôrazňuje význam ochrany životného prostredia a udržateľných praktík v horolezeckom priemysle.
DJI FlyCart 30, ktorý bol uvedený na trh globálne v januári 2024, poskytuje praktické riešenia pre prepravu prispôsobené jedinečným potrebám a výzvam miestnych používateľov. Bol nasadený na pomoc pri sadení stromčekov na strmých svahoch, priťahovaní liniek v Japonsku, transformácii inštalácie solárnych panelov v Mexiku, pri záchranných prácach v horách v Nórsku a na zlepšenie vedeckých výskumných operácií v Antarktíde.
Balíčky odosielame
v deň objednávky
DJI záručný
a pozáručný servis
Kamenná predajňa
v Bratislave
2 roky záruka aj pre firmy
DPD, Zásielkovňa,
2h kuriér v BA